PROPOSTES DEL DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ 20.3.2020

Des del Departament d’Educació ens han fet arribar aquestes propostes. Moltes ja us les hem anat oferint a través del Twitter o del Facebook de l’escola o a través d’aquest mateix blog però ens ha semblat interessant enviar-vos el recull sencer perquè són uns bons suggeriments enriquidors i que afavoreixen els aprenentatges. Tingueu en compte que són per tota la Primària, per tant haureu d’escollir aquelles activitats adients segons l’edat. També cal que sapigueu que són propostes pensades per compartir amb els adults.


ACTIVITATS DE L’ÀMBIT LINGÜÍSTIC
  • Redactar un diari explicant què han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos...
  • Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).
  • Planificar i fer un còmic.
  • Enregistrar un àudio d’històries, contes, descripcions…
  • Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana amb les explicacions, descripcions, argumentacions... que trobin adients.
  • Escoltar audiollibres.
  • Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canviïn algun personatge…
  • Veure pel·lícules i altres programes com: InfoK,; Dinamiks; Manduka; Una mà de contes; Què, qui, com?; Fish&Chips... i recollir en el diari idees o aspectes destacats.
  • Visitar museus virtuals i fer relats, dibuixos... de la visita.
  • Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat. http://xtec.gencat.cat/ca/recursos/museus/virtuals/
  • Inventar representacions amb joguines, titelles... i acabar fent una obra de teatre.
  • Pensar i planificar les vacances escollint llocs per visitar i itineraris a realitzar (google maps).
  • Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès.


ACTIVITATS DE L’ÀMBIT MATEMÀTIC
  • Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya. https://www.meteo.cat/
  • Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que reculli fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.
  • Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.  
  • On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.
  • Quina oferta m’interessa? Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3x2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament, decidir quina és la millor. Després, calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta. Materials autocorrectius de Edu 365. http://www.edu365.cat/primaria/matematiques/index.html
  • Aprenent geometriahttps://www.aprenentamblesmans.cat/educacio-primaria/


ACTIVITATS DE L’ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI
  • Els virusQuè són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?
  • Les vacunesQuè són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?
  • Seguiment de la pandèmia. Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-az/c/coronavirus-2019-ncov/. Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.).
  • Visitar ciutats i llocs del món a través del google Earth https://www.google.es/intl/es/earth/index.html


ACTIVITATS D’EXPERIMENTACIÓ I ART


ACTIVITATS AMB EL MÒBIL O TAULETA
  • Enregistar un àudio amb un conte o amb una cançó i escoltar-lo. Comentar amb el nen o la nena què poden fer diferent com ho poden enriquir…
  • Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox. https://toolbox.mobileworldcapital.com/


SUPORT A LES TASQUES DOMÈSTIQUES
  • Col·laborar en la neteja de la llar.
  • Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides,  fer el berenar…
  • Endreçar l’habitació
  • Parar taula i desparar-la
  • Plegar i classificar la roba...

També hi ha un acord entre TV3 i Catalunya Ràdio amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, vol promoure continguts que puguin contribuir a l'aprenentatge dels alumnes a través dels programes del canal Super3 i de diferents espais de Catalunya Ràdio i d'iCat. El canal Super3 continua ampliant així els seus continguts per acompanyar els súpers que aquests dies han de ser a casa. I a banda d'espais de participació com "Explica'ns les coses" de l"InfoK" o les "Superpropostes d'estar per casa", el Super3 estrenarà demà el nou format digital "Avui aprenem", un recull de peces divulgatives sobre diferents àmbits. Per la seva banda, Catalunya Ràdio també col·laborarà amb el Departament d'Educació per tal d'oferir continguts per als nens i nenes a través de les diferents plataformes de Catalunya Ràdio i iCat, que es concretaran els pròxims dies. A més, a través de les xarxes s'oferiran propostes específiques dels espais "Adolescents iCat" i "iCat Kids".

Esperem que us serveixin!!